Friday 16 January 2015

BIARKAN Yahudi MEMBAWA Senjata untuk PERLINDUNGAN diri, RABBI terkemuka Menggesa EU . . .



niZAh - Persatuan Yahudi terbesar di EU menggesa penggubal undang-undang di Brussels untuk membiarkan orang Yahudi membawa senjata api "untuk perlindun-gan yang penting dalam masyarakat mereka" selepas kejadian tembakan Paris.

"Serangan Paris, dan juga pelbagai cabaran dan ancaman yang telah dibentangkan kepada masyarakat Yahudi Eropah pada tahun-tahun kebelakangan ini, telah men-dedahkan keperluan mendesak untuk berhenti bercakap dan mula bertindak," kata surat yang ditulis minggu ini oleh Rabbi Menachem Margolin, Ketua Pengarah Persatuan Eropah Yahudi (EJA), persekutuan terbesar pertubuhan Yahudi di seluruh Eropah.

EJA itu berkata 4 orang Yahudi dibunuh dalam kedai runcit Paris semasa serangan minggu lepas di Perancis "telah dibunuh dengan kejam tanpa sebab selain daripada ianya menjadi Yahudi."

BACA lebih lanjut: 4 tebusan, 3 lelaki bersenjata membunuh sebagai Charlie Hebdo memburu berakhir di Perancis READ MORE: 4 hostages, 3 gunmen killed as Charlie Hebdo hunt ends in France

"Kami dengan ini meminta pelesenan pistol undang-undang dikaji semula dengan serta merta untuk membolehkan orang yang ditetapkan dalam masyarakat Yahudi dan institusi untuk memiliki senjata untuk perlindungan yang penting dalam masyarakat mereka."

Let Jews Carry Guns for Self-protection, leading 
rabbi urges EU . . .

The biggest Jewish association in the EU has called on lawmakers in Brussels to let Jewish people carry guns “for the essential protection of their communities” in the aftermath of Paris shootings.

“The Paris attacks, as well as the many challenges and threats which have been presented to the European Jewish community in recent years, have revealed the urgent need to stop talking and start acting,” says a letter written this week by Rabbi Menachem Margolin, general director of the European Jewish Association (EJA), the biggest federation of Jewish organizations all over Europe.

The EJA said the four Jews killed in the Paris grocery store during last week’s attacks in France “were murdered in cold blood for no other reason than being Jewish.”


“We hereby ask that gun licensing laws are reviewed with immediate effect to allow designated people in the Jewish communities and institutions to own weapons for the essential protection of their communities.”

Seorang askar Perancis mendapat capaian kepada suatu institusi Yahudi di Neuilly-sur-Seine, Western Paris, sebagai sebahagian daripada tahap tertinggi "Vigipirate" pelan keselamatan selepas serangan minggu lepas, 13 Jan 2015 (A French soldier secures the access to a Jewish institution in Neuilly-sur-Seine, Western Paris, as part of the highest level of "Vigipirate" security plan after last week's attacks, January 13, 2015 (Reuters/Charles Platiau)

Persatuan itu juga meminta pihak berkuasa EU untuk membenarkan penduduk Yahudi untuk menerima "latihan yang perlu untuk melindungi ahli-ahli mereka dari serangan pengganas berpotensi."

"Jadilah tidak syak lagi, kita meminta semua senjata akan dikeluarkan untuk perlindungan diri sahaja, dan kepada kakitangan yang ditetapkan yang akan menjalani siasatan menyeluruh dan latihan oleh pihak berkuasa tempatan."

Surat itu menyeru Brussels untuk mengenali "tanda-tanda amaran anti-Semitisme, perkauman, dan sikap tidak bertoleransi yang sekali lagi mengancam Eropah dan cita-cita Eropah kami."

"Seperti yang anda tahu, bahaya adalah yang lebih besar kerana ramai orang Eropah perjalanan ke luar negara yang akan didoktrinkan ke dalam Islam radikal, sebelum kembali ke tanah air mereka di Eropah untuk menggunakan latihan militan mereka untuk kesan yang amat buruk."

Margolin kepada laman web Washington Free Beacon, di mana surat itu mula-mula diterbitkan yang anti-Yahudi di Eropah telah menyaksikan "peningkatan dramatik."

"Kami menuntut dari kerajaan Eropah sedikit masa lalu tindakan yang perlu diambil [dan] tidak terkejut melihat keputusan di Paris."

Katanya, ramai orang Yahudi tidak datang ke rumah-rumah ibadat kerana mereka takut bahawa rumah-rumah ibadat mungkin diserang.

"Mereka akan menjadi lebih selesa jika mereka tahu orang telah dilatih untuk bertindak balas dalam keadaan kecemasan," kata Margolin.

Pada hari Jumaat, sekolah Yahudi di bandar-bandar Belgium Brussels dan Antwerp memutuskan untuk membatalkan kelas atas ancaman keganasan.

BACA lebih lanjut:  EU amaran anti-keganasan: 2 suspek dibunuh, 1 ditangkap dalam serbuan Belgium READ MORE: EU anti-terror alert: 2 suspects killed, 1 captured in Belgium raid

"Kami dimaklumkan bahawa kami adalah sasaran yang berpotensi dan oleh itu kita tidak mengambil peluang," Isi seketul, nyata guru besar sekolah Yahudi terbesar Belgium, Jesode Hatora, kepada AFP.

The association also asked the EU authorities to allow the Jewish population to receive “the necessary training to protect their members from potential terror attacks.”

“Let there be no doubt, we are asking that all weapons will be issued for self-protection only, and to designated personnel that will undergo thorough investigation and training by local authorities.”

The letter calls on Brussels to recognize “the warning signs of anti-Semitism, racism, and intolerance that once again threaten Europe and our European ideals.”

“As you know, the danger is that much greater as many Europeans travel abroad to be indoctrinated into radical Islam, before returning to their European homelands to use their militant training to devastating effect.”

Margolin told the Washington Free Beacon website, where the letter was first published that anti-Semitism in Europe has seen a “dramatic increase.”

“We demanded from the European governments some time ago that action should be taken [and] were not surprised to see the results in Paris.”

He said that many Jews are not coming to synagogues as they are afraid that the synagogues might be attacked.

“They’d be more comfortable if they knew people were trained to react in an emergency,” Margolin said.

On Friday, Jewish schools in the Belgian cities of Brussels and Antwerp decided to cancel classes over terror threats.


“We were informed that we are a potential target and therefore we are taking no chances,” Isi Morsel, head teacher of Belgium’s largest Jewish school, Jesode Hatora, told AFP.

Reuters/Toby Melville

'EU diperlukan oleh badan anti-Semitisme'

Satu delegasi dari Eropah Kongres Yahudi (EJC) berkata kepada ketua dasar luar EU Federica Mogherini pada hari Rabu, menggesa Brussels untuk mewujudkan satu badan pan-Eropah untuk memerangi anti-Semitisme.

"Sekarang lebih daripada biasa, Kesatuan Eropah perlu mewujudkan kedudukan dan organisasi khusus menjurus ke arah mencari penyelesaian tahan lama untuk anti-Semitisme dan lain-lain bentuk perkauman," kata Presiden EJC Dr. Moshe Pejabat.

Pejabat menambah bahawa ia adalah "wajib Kesatuan Eropah untuk segera meletakkan memerangi anti-Semitisme sebagai salah satu keutamaan yang paling tinggi kerana ini adalah kebencian yang melampaui batas dan tidak dapat diuruskan oleh mana-mana negara pun dengan sendiri."

Salah satu daripada negara-negara yang telah menarik beribu-ribu orang Yahudi sejak 2 tahun yang lalu adalah Inggeris. Walau bagaimanapun, menurut satu tinjauan YouGov, ditugaskan oleh Kempen Menentang Anti-Semitisme (CAA), Britain tidak begitu toleran ke arah penduduk Yahudi, kerana kira-kira 45 % peratus daripada rakyat Britain mempunyai pandangan anti-Semitik.

BACA lebih lanjut: Kebangkitan anti-Semitisme? Satu dalam lapan Brits berfikir Yahudi menggunakan Holocaust untuk mendapatkan simpati READ MORE: Rising anti-Semitism? One in eight Brits think Jews use Holocaust to get sympathy

Berikutan serangan Charlie Hebdo, PM Israel Benjamin Netanyahu dijemput orang-orang Yahudi dari Perancis dan negara lain di Eropah untuk berhijrah ke negara Israel, merujuk kepada apa yang dilihatnya sebagai "air pasang semakin meningkat anti-Semitisme" di sana.

BACA lebih lanjut: Netanyahu untuk orang-orang Yahudi Perancis: 'Marilah ke Israel dari Eropah dahsyat anti-Semitisme' READ MORE: Netanyahu to French Jews: ‘Come home to Israel from terrible European anti-Semitism’

Sekurang-kurangnya 7,000 orang Yahudi berhijrah ke Israel tahun lepas, takut anti-Semitisme di Kesatuan Eropah. Pegawai-pegawai Israel menjangkakan kebanjiran pendatang baru berikutan serangan Paris.

"Pada hari Isnin saya akan membuat Aliyah [istilah bermaksud imigresen Yahudi dari diaspora ke Israel]," Yohan Cohen, salah satu tebusan yang bersembunyi di dalam peti ais di kedai runcit halal di Paris kepada AP. "Kami tidak akan menunggu di sekitar sini untuk mati."

‘EU needs anti-Semitism body’

A delegation from the European Jewish Congress (EJC) spoke to EU foreign policy chief Federica Mogherini on Wednesday, calling on Brussels to create a pan-European body to combat anti-Semitism.

“Now more than ever, the European Union needs to create a position and organization specifically geared toward finding long-lasting solutions for anti-Semitism and other forms of racism,” EJC president Dr. Moshe Kantor said.

Kantor added that it is “incumbent on the European Union to urgently place combating anti-Semitism as one of its highest priorities because this is a hatred that transcends borders and cannot be dealt with by any single nation on its own.”

One of the countries that has attracted thousands of Jews over the last two years is the UK. However, according to a YouGov poll, commissioned by the Campaign Against Anti-Semitism (CAA), Britons are not so tolerant toward the Jewish population, as about 45 percent of Britons hold anti-Semitic views.


Following Charlie Hebdo attacks, Israeli PM Benjamin Netanyahu invited Jews from France and the rest of Europe to immigrate to the state of Israel, referring to what he sees as a “rising tide of anti-Semitism” there.


At least 7,000 Jews immigrated to Israel last year, fearing anti-Semitism in the EU. Israelis officials expect a new influx of immigrants following the Paris attacks.

"On Monday I am going to make Aliyah [the term meaning the immigration of Jews from the diaspora to Israel]," Yohan Cohen, one of the hostages who hid inside a freezer at the kosher grocery store in Paris told AP. "We are not going to wait around here to die."


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...