Reuters
N.nizah – (RT. Published time: 22:31 Sep, 20, or M’sia time Sep, 21, 2013) Tentera Udara Amerika Syarikat sekali menjatuhkan bom hidrogen secara langsung di North Carolina - laporan. Tentera Udara Amerika Syarikat secara tidak sengaja menggugurkan bom atom di North Carolina pada tahun 1961. Jika suis keselamatan yang mudah tidak menghalang letupan dari letupan, berjuta-juta nyawa di seluruh timur laut akan menjadi berisiko, dokumen baru yang telah diturunkan.
Diturunkan ini menawarkan bukti muktamad pertama selepas dekad spekulasi bahawa tentera Amerika Syarikat sempit dielakkan bencana diri sendiri. Insiden itu dijelaskan secara terperinci dalam dokumen baru-baru ini mendedahkan laporan ditulis oleh Parker F. Jones, penyelia senjata jabatan keselamatan nuklear di Sandia Makmal Nasional.
Dokumen - ditulis pada tahun 1969 dan bertajuk "Bagaimana saya belajar untuk Ketidakpercayaan H-bom,” kata seorang bermain di Stanley Kubrick tajuk filem “Dr Strangelove atau: Bagaimana saya belajar untuk Hentikan membimbangkan dan Suka Bom” - telah didedahkan kepada Guardian oleh wartawan Eric Schlosser.
3 hari selepas perasmian Presiden John F. Kennedy, seorang pengebom B-52 membawa 2 Mark 39 bom hidrogen berlepas dari Goldsboro, North Carolina dalam penerbangan rutin sepanjang Pantai Timur. Pesawat itu tidak lama lagi masuk ke dalam sudah cukup untuk meruntuhkan, membaling bom dari B-52 ke udara dalam jarak yang menarik pelbagai pusat-pusat metropolitan utama.
Setiap satu daripada bahan letupan membawa muatan 4 megatons - kira-kira sama seperti 4 juta tan letupan TNT - yang boleh mencetuskan letupan 260 kali lebih kuat daripada bom atom yang memusnahkan Hiroshima pada akhir Perang Dunia II.
Salah satu bom dilakukan dengan cara yang sama seperti yang jatuh ke atas Jepun kurang daripada 20 tahun sebelum ini - dengan membuka payung terjun dan terlibat mekanisme pencetus ini. Satu-satunya perkara yang menghalang beribu-ribu terperi, atau mungkin berjuta-juta, daripada terbunuh adalah suis voltan rendah mudah yang gagal untuk menyelak.
US Air Force once dropped live hydrogen bomb on North Carolina - report. The US Air Force inadvertently dropped an atomic bomb over North Carolina in 1961. If a simple safety switch had not prevented the explosive from detonating, millions of lives across the northeast would have been at risk, a new document has revealed.
The revelation offers the first conclusive evidence after decades of speculation that the US military narrowly avoided a self-inflicted disaster. The incident is explained in detail in a recently declassified document written by Parker F. Jones, supervisor of the nuclear weapons safety department at Sandia National Laboratories.
The document - written in 1969 and titled “How I learned to Mistrust the H-bomb,” a play on the Stanley Kubrick film title “Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb” - was disclosed to the Guardian by journalist Eric Schlosser.
Three days after President John F. Kennedy’s inauguration, a B-52 bomber carrying two Mark 39 hydrogen bombs departed from Goldsboro, North Carolina on a routine flight along the East Coast. The plane soon went into a tailspin, throwing the bombs from the B-52 into the air within striking distance of multiple major metropolitan centers.
Each of the explosives carried a payload of 4 megatons - roughly the same as four million tons of TNT explosive - which could have triggered a blast 260 times more powerful than the atomic bomb that wiped out Hiroshima at the end of World War II.
One of the bombs performed in the same way as those dropped over Japan less than 20 years before - by opening its parachute and engaging its trigger mechanisms. The only thing that prevented untold thousands, or perhaps millions, from being killed was a simple low voltage switch that failed to flip.
B-52.(AFP Photo – think IN pictures @1WORLDCommunity)
Bahawa bom hidrogen, yang dikenali sebagai MK 39 Mod 2, turun ke dahan pokok di Faro, North Carolina, manakala letupan yang ke-2 mendarat secara aman di Jalan Big Daddy di Pikeville. Jones tentukan bahawa 3 daripada 4 suis direka untuk mengelakkan letupan yang tidak diingini pada MK 39 Mod 2 gagal untuk berfungsi dengan baik, dan apabila isyarat tembakan terakhir telah dicetuskan bahawa suis yang ke-4 adalah satu-satunya perlindungan yang bekerja.
Kejatuhan nuklear daripada letupan yang boleh membahayakan berjuta-juta nyawa di Baltimore, Washington DC, Philadelphia, New York, dan kawasan-kawasan di antaranya.
“Mod MK 2 bom tidak mempunyai keselamatan yang mencukupi untuk peranan amaran bawaan udara di B-52,” Jones menulis dalam penilaian 1969 beliau. Beliau menentukan “salah satu yang mudah, dinamo teknologi, suis voltan rendah berdiri di antara Amerika Syarikat dan malapetaka besar . . . Ia akan menjadi berita buruk. - Dalam penyodok”
Sebelum Schlosser membawa dokumen itu kepada cahaya melalui Kebebasan permintaan Akta Maklumat, kerajaan Amerika Syarikat menafikan bahawa mana-mana peristiwa itu pernah berlaku.
“Kerajaan Amerika Syarikat telah cuba konsisten untuk menahan maklumat daripada rakyat Amerika untuk mengelakkan soalan yang ditanya mengenai dasar senjata nuklear kami,” katanya kepada Guardian. “Kami telah diberitahu tidak ada kemungkinan senjata sengaja diletupkan, tetapi di sini adalah salah satu yang sangat hampir dilakukan."
Dalam “Perintah dan Kawalan,” buku baru Schlosser mengenai perlumbaan senjata nuklear antara Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet, wartawan yang menulis bahawa beliau mendapati sekurang-kurangnya 700 kemalangan “penting” yang melibatkan senjata nuklear pada tahun-tahun antara 1950 dan 1968.
That hydrogen bomb, known as MK 39 Mod 2, descended onto tree branches in Faro, North Carolina, while the second explosive landed peacefully off Big Daddy’s Road in Pikeville. Jones determined that three of the four switches designed to prevent unintended detonation on MK 39 Mod 2 failed to work properly, and when a final firing signal was triggered that fourth switch was the only safeguard that worked.
Nuclear fallout from a detonation could have risked millions of lives in Baltimore, Washington DC, Philadelphia, New York City, and the areas in between.
“The MK Mod 2 bomb did not possess adequate safety for the airborne alert role in the B-52,” Jones wrote in his 1969 assessment. He determined “one simple, dynamo-technology, low voltage switch stood between the United States and a major catastrophe…It would have been bad news – in spades.”
Before Schlosser brought the document to light through a Freedom of Information Act request, the US government long denied that any such event ever took place.
“The US government has consistently tried to withhold information from the American people in order to prevent questions being asked about our nuclear weapons policy,” he told the Guardian. “We were told there was no possibility of these weapons accidentally detonating, yet here’s one that very nearly did.”
In “Command and Control,” Schlosser’s new book on the nuclear arms race between the US and the Soviet Union, the journalist writes that he discovered a minimum of 700 “significant” accidents involving nuclear weapons in the years between 1950 and 1968.
No comments:
Post a Comment